Rehberlik Servisimiz Aralık ayı çalışmaları kapsamında öğrencilerimize yönelik iletişim becerileri sunumu , velilerimize ve öğretmenlerimize yönelik iletişim becerileri konulu rehberlik broşürü hazırlamıştır. Faydalı olması dileğiyle.
Etkili İletişim Becerileri Nelerdir?
İletişimin temelini anlamadan, kaliteli bir iletişim kurmak neredeyse imkansızdır. Bu nedenle iletişimin temelde ne olduğunu belirterek etkili iletişim becerileri nelerdir, kısmına giriş yapmayı uygun bulduk.
İletişim içerisinde iki taraf bulunur. Bu taraflar gönderici ve alıcıdır. Gönderici ve alıcı arasında farklı seçenekler ile (yazma, konuşma, beden dili ve benzeri) ileti alışverişi gerçekleşir. İletiyi, mesaj olarak da düşünebilirsiniz. Gönderici ve alıcı arasında bulunan iletişimin kalitesi ne kadar artarsa yani mesaj ne kadar anlaşılır ve kaliteli olursa iletişim amacına o kadar ulaşmış olur.
Etkili iletişim becerileri konusunda kendinizi geliştirmeniz, hayatta kendinize yapabileceğiniz en büyük yatırımlar arasındadır. İşte o beceriler:
1. Dinlemek ve Anlamak
Dinlemeyi ve anlamayı bilmeden iletişim kurmak neredeyse imkansızdır. Diyalog kuran insanların birbirlerini dikkatli biçimde dinlemesi ve anlaması gerekmektedir. Eğer iletişim esnasında alıcı rolüne geçtiğiniz zaman, gönderici tarafın verdiği mesaja gereken dikkati vermezseniz, iletişimin kalitesini düşürürsünüz.
İletişim becerileri arasında yer alan dinlemeyi ve anlamayı bilmek, mesaj alışverişinin doğru şekilde sağlanması için gerekli olan ön koşuldur. Dinlemeyi ve anlamayı yalnızca konuşurken değil, okurken, mesajlaşırken ve diğer iletişim durumlarında da ciddiye almak gerekir. Alıcı taraftan gönderici tarafa geçtiğiniz zaman fikirlerinize saygı duyulmasını istiyorsanız, öncelikli olarak karşı tarafın fikrine saygı duymanız gerekir.
2. Konuşma Hızı
Konuşma hızını ayarlamak, iletişim esnasında karşı tarafın dikkatini kaybetmemek ve yanlış anlaşılmamak için mühimdir. Çok hızlı konuşarak iletişim kurmak, karşı tarafa gergin ve özgüvensiz bir imaj bırakır. Çok yavaş konuşmak ise karşı tarafın ilgisini çabuk kaybetmesine ve odağının dağılmasına sebebiyet verebilir. Etkili iletişim becerileri kazanmak isteyen kişi, konuşurken hızlı veya yavaş şekilde konuşmamalıdır.
3. Diksiyon ve Yazım Kuralları
Konuşarak iletişime geçildiği zaman diksiyonu, yazarak iletişime geçildiği zaman ise yazım kurallarını doğru kullanmak iletişim becerilerinin bir diğer önemli maddesidir. Kelimenin nasıl telaffuz edildiğini veya nasıl yazıldığını bilmiyorsanız, o kelimeyi kullanmamak, iletişim kalitesini artırmak adına daha doğru olacaktır. Bu durumdan tamamen kurtulmak isteyen kişi, kelime haznesini her gün geliştirmelidir.
4. Ses Tonunu Ayarlamak
Ses tonunun doğru ayarlanması, iletişim kalitesine doğrudan etki yapar. Çok yüksek veya çok alçak sesle konuşmak, karşı tarafta olumsuz bir imaj oluşturmanıza sebebiyet verebilir. Konuşurken ses seviyenizi ideal seviyelerde tutmanız, verdiğiniz mesajın önemini karşı tarafa aktarır. Bu durum sonrasında karşı taraf, sizlerin göndermiş olduğu mesajı ciddiye alır ve etkili bir iletişim doğma olasılığı artar.
Şayet bir topluluğa hitap ediliyorsa o zaman ses tonunun yüksek ve kalın olması gerekir. Çok yakın mesafeden girilen ikili iletişimler için ise durum tam tersidir. İkili ve çok yakın mesafeden kurulan iletişimlerde ses tonu, normal iletişimden bir tık daha az şekilde ayarlanmalıdır.
5. Sunum
Özellikle iş yerlerinde veya eğitim alanlarında sunum becerisi olmazsa olmazlardan biridir. İletişim becerilerinden biri olan sunum, dinleyicilerin (mesajı alan tarafın), verilecek olan mesaja karşı ilgisini artırır. Bir bilginin karşı tarafa nasıl sunulduğu, karşı tarafın bilgiyi hangi istekle dinleyeceğinden, ne kadar anlayacağına kadar pek çok etken üzerinde büyük rol oynar.
6. Özgüven
İletişim kurarken özgüvenli olmak gerekir. Özgüvenden uzak biçimde iletişim kuran kişiler, karşı taraftan bekledikleri ciddiyeti bulmakta zorluk yaşarlar. Özgüvenli biçimde iletişim kurmanın da belli temelleri bulunmaktadır. Beden dili, özgüvenli iletişimin temellerinde yer alır.
Doğru beden dili kullanarak iletişime geçmek, iletmek istenilen mesaja, jest ve mimikler ile destek vermek etkili iletişim becerileri konusunda gelişmeye olanak tanır. Özgüvenden uzak olan konuşmalar veya yazışmalar ise negatif geri dönütler almaya sebebiyet verebilir.
7. Ön Yargılardan Kurtulmak
Bir iletişim gerçekleştireceğiniz zaman, ön yargılarınızdan kurtulduğunuza emin olmalısınız. İletişimlerde yaşanan en büyük sorunlardan biri yargılayıcı olmaktır. Ön yargılı olmak, yargılayıcı olmaktan da öte, iletişim daha başlamadan, iletişimin kalitesiz olmasına sebebiyet verebilecek hususların başında yer alır.
Eğer iletişime geçeceğiniz konu veya kişi üzerinde bulunan ön yargılarınız varsa bunlardan kurtulmanız, etkili iletişim becerilerine sahip olmanız için gerekli olan bir diğer şarttır.
İletişim Sunumu : meb_iys_dosyalar/46/01/746446/dosyalar/2023_12/25162052_iletisim.pdf
İletişim Öğretmen Broşürü ;
İletişim Veli Broşürü ;
İletişim Pano ;
Kaynak: terapotikakademi, bilgiakademi.com
Adres:
KARACASU KARAZİYARET MAH. 81083. SK. BEYLERBEYİ İLKÖĞRETİM OKULU NO: 4 DULKADİROĞLU / KAHRAMANMARAŞ
Telefon
0 (344) 251 24 59